• REGULAMIN RSU

        •  

          REGULAMIN SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR2

          IM. CYSTERSÓW WĄGROWIECKICH W WĄGROWCU

           

          Podstawa prawna

          Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz.U. z 2023 r., poz. 900);

          Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty                                                                (Dz. U. z 2016 r. poz. 1943 z późn. zm.);

          Statut Szkoły Podstawowej nr 2 im. Cystersów Wągrowieckich w Wągrowcu.

           

          Regulamin zawiera:

          I. Postanowienia ogólne.

          II. Organy samorządu uczniowskiego.

          III. Tryb przeprowadzania wyborów rady samorządu uczniowskiego.

          IV. Dokumentacja samorządu uczniowskiego.

          V. Zadania opiekuna samorządu uczniowskiego.

          VI. Koszulka Lidera.

          VII. Przepisy końcowe.

           

          1. POSTANOWIENIA OGÓLNE

          art. 1.

          W szkole działa samorząd uczniowski klas IV – VIII oraz mały samorząd klas I –III.

          art. 2

          Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły.

          art.3

          Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalony przez

          ogół uczniów w głosowaniu równym, jawnym i powszechnym.

          art. 4

          Regulamin samorządu jest zgodny ze statutem szkoły.

           

          art. 5

          Samorząd może przedstawiać radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów takich jak:

          1. prawa do zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celami i stawianymi wymaganiami;
          2. prawa do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;
          3. prawa do redagowania i wydawania gazetki szkolnej;
          4. prawa organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem szkoły;
          5. prawa wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.

           

           

          II.ORGANY SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO

          art. 6

          1.Organami samorządu są:

          a) przewodniczący samorządu uczniowskiego,

          b) rada samorządu uczniowskiego.

          art. 7

          Kadencja organów samorządu uczniowskiego trwa jeden rok.

          art. 8

          Organy samorządu uczniowskiego są zobowiązane przed upływem kadencji złożyć

          sprawozdanie ze swej działalności dyrektorowi, radzie pedagogicznej za pośrednictwem

          opiekuna samorządu uczniowskiego podczas podsumowującej rady pedagogicznej oraz

          społeczności uczniowskiej na apelu przed zakończeniem roku szkolnego.

           

           

           

           

           

          II.1.OBOWIĄZKI PRZEWODNICZĄCEGO

          SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO

          art.9

          1. Reprezentuje samorząd uczniowski wobec rady rodziców, rady pedagogicznej

          oraz dyrektora szkoły.

          2. Kieruje pracą samorządu.

          3. Organizuje współdziałanie samorządu uczniowskiego z samorządami

          klasowymi i organizacjami działającymi w szkole.

          4. Dokonuje we współpracy z opiekunem SU cyklicznych podsumowań pracy SU

          oraz przedstawia społeczności uczniowskiej planowane działania podczas apeli

          szkolnych.

           

          II. 2. RADA SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO

          art.10

          W skład rady samorządu uczniowskiego wchodzi 5-8 osób:

          1. przewodniczący SU,

          2. wiceprzewodniczący SU,

          3. rzecznik do spraw uczniów klas IV-VIII (opiekun SU),

          4. sekretarz,

          5. rzecznik uczniów klas I-III (przewodniczący zespołu przedmiotowego

          nauczania zintegrowanego),

          6. jedna – dwie osoby odpowiedzialne za gazetkę szkolną.

          art. 11

          1. Poszczególne funkcje są rozdzielane między członków rady samorządu po wyborach,

          przez opiekuna SU i zastępcę dyrektora szkoły.

          2. Zebranie rady zwołuje przewodniczący, opiekun SU lub inni członkowie w zależności

          od potrzeb i po akceptacji pozostałych, nie rzadziej jednak niż raz miesiącu.

           

           

           

          art. 12

          Zadania rady samorządu uczniowskiego:

          1. Opracowuje i przestawia dyrekcji szkoły projekt planu prac SU.

          2. Jest pośrednim wyrazicielem woli uczniów wobec dyrektora szkoły i rady

          pedagogicznej.

          3. Radzie samorządu podlegają przewodniczący klas lub ich zastępcy w sytuacji, gdy

          przewodniczący klasy jest członkiem SU.

          4. SU ma prawo organizowania referendum w sprawach ważnych dla szkoły.

          5. SU ma prawo prowadzić szkolne radio.

          6. Samorząd ze swojego składu wyłania przedstawiciela, który codziennie losuje szczęśliwy numerek w szkole zgodnie z regulaminem szczęśliwego numerka (Załącznik nr 1).

          art. 13

          1. Na czele rady stoi przewodniczący SU.

          2. Kolejnym członkiem SU jest zastępca przewodniczącego SU.

          3. Do zadań zastępcy należy:

          a) wspomaganie przewodniczącego w zadaniach wynikających z jego funkcji,

          b) kontakty z przewodniczącymi klas .

          4. Rzecznik do spraw uczniów klas IV –VIII (opiekun samorządu) reprezentuje razem

          z przewodniczącym uczniów wobec rady pedagogicznej i dyrektora szkoły.

          5. Rzecznik do spraw uczniów  I-III

          a) przedstawia problemy uczniów klas młodszych na forum rady samorządu

          uczniowskiego oraz na forum rady pedagogicznej.

          b) Czuwa i wspomaga klasy młodsze w organizowaniu imprez szkolnych.

          6. Sekretarz jako członek rady ma za zadanie prowadzenie dokumentacji SU.

           

          III. TRYB PRZEPROWADZANIA WYBORÓW                                                          DO RADY SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO

          art. 14

          1. Wybory przeprowadza komisja składająca się z maksymalnie z trzech osób,

          wybranych w jawnym głosowaniu spośród uczniów klas najstarszych (VII lub VIII)

          przez opiekuna SU lub radę samorządu, którzy nie kandydują do SU.

          2. Prawo wyborcze mają wszyscy uczniowie klas I-VIII

          3. Wybory do SU odbywają się co roku na przełomie maja i czerwca, w głosowaniu

          biorą udział uczniowie klas III – VIII (uczniowie klas ósmych nie zgłaszają

          kandydatów do SU).

          4. Wybory do małego samorządu odbywają się co roku na przełomie maja i czerwca, głosują uczniowie klas I i II.

          art. 15

          Do obowiązków komisji wyborczej należy:

          1. Przyjęcie zgłoszeń od kandydatów.

          2. Przygotowanie wyborów.

          3. Przeprowadzenie wyborów.

          4. Obliczenie głosów.

          5. Sporządzenie protokołu.

          6. Ogłoszenie wyników wyborów.

          art. 16

          Wyboru rady samorządu uczniowskiego dokonuje się w głosowaniu tajnym                                  

          w następujący sposób:

          1. Kandydaci powinni uzyskać poparcie uczniów swojej klasy.

          2. Kandydaci powinni wziąć udział w kampanii wyborczej.

          3. Kampania wyborcza poprzez plakatowanie, spotkania z wyborcami trwa maksymalnie

          trzy tygodnie przed wyborami. Może towarzyszyć jej debata.

          4. Na kartach do głosowania nazwiska kandydatów są umieszczone alfabetycznie lub

          klasami.

          5. Karty do głosowania są wrzucane do urny wyborczej lub zbierane przez jedną osobę ,

          wskazaną przez opiekuna SU.

          6. Głosujący oddaje głos tylko na jednego kandydata.

          7. Członkami rady samorządu uczniowskiego zostaje 5-8 kandydatów, którzy uzyskali

          największą liczbę głosów.

          8. Organy rady samorządu uczniowskiego są wybierane, po akceptacji

          opiekuna SU i wicedyrektora szkoły, któremu podlegają.

           

          IV. DOKUMENTACJA SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO

          art. 17

          Dokumentację SU stanowią:

          1. regulamin samorządu uczniowskiego,

          2. roczne plany pracy SU,

          3. sprawozdania z pracy SU.

           

          V. ZADANIA OPIEKUNA SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO

          art. 18

          1. Czuwa nad całokształtem SU.

          2. Pośredniczy w rozstrzyganiu konfliktów miedzy uczniami klas IV – VIII, zapobiega

          konfliktom między uczniami a nauczycielami.

          3. Uczniów klas I – III reprezentuje w zakresie j/w przewodniczący zespołu

          przedmiotowego nauczania zintegrowanego.

           

          VI. KOSZULKA LIDERA

          art. 19

          W szkole przyznawane są koszulki Lidera:

          1. EKO-LIDER (zielona koszulka)
          • przyznawana za zachowania proekologiczne, propagowanie zdrowego stylu życia, osiągnięcia sportowe.
          1. LIDER (żółta koszulka)
          • przyznawana za przezwyciężanie barier, słabości. Działania na rzecz drugiego człowieka.
          1. EDU-LIDER (pomarańczowa koszulka)
          • przyznawana za promowanie szkoły w środowisku lokalnym, udział w konkursach na różnych szczeblach, rozwijanie własnych uzdolnień.

                                                         art. 20

          Do Koszulki Lidera ucznia nominuje nauczyciel. Każda nominacja musi być uzasadniona.

                                                         art. 21

          Koszulki Lidera przyznaje komisja składająca się z opiekuna  SU oraz uczniów wyłonionych z SU.

           

          VII. PRZEPISY KOŃCOWE

          art. 22

          Sprawy wymagające współdziałania dyrektora, rady pedagogicznej, rady rodziców

          z samorządem uczniowskim powinny być rozpatrywane przy udziale wszystkich

          zainteresowanych stron.

          art. 23

          Uczniowie występujący w obronie praw uczniowskich nie mogą z tego powodu być

          negatywnie oceniani.

          art. 24

          Regulamin jest uchwalony w głosowaniu jawnym, przeprowadzonym na poziomach

          poszczególnych klas, po wcześniejszym umożliwieniu wszystkim zainteresowanym

          zapoznania się z jego treścią i wniesienia propozycji poprawek.

          art. 25

          Rada samorządu, na wniosek uczniów, może dokonać zmian lub uzupełnień

          regulaminu dopiero po upływie roku szkolnego.

          art. 26

          Regulamin wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

          art. 27

          Regulamin został opracowany przy udziale RSU przez jego opiekuna. Jego brzmienie

          zostało zaprezentowane, skonsultowane i przegłosowane przez SU .Uwzględniono w jego

          treści zgłoszone przez uczniów poprawki. Głosowanie przeprowadzono na specjalnym

          zebraniu przedstawicieli klas.

           

           

           

          ZAŁĄCZNIK NR 1

          Regulamin Szczęśliwego Numerka

          1.    Szczęśliwy Numerek jest przypisany numerowi ucznia w dzienniku lekcyjnym (e-dzienniku).

          2.    Wylosowany numer podawany jest do wiadomości uczniów, rodziców i nauczycieli poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń samorządu uczniowskiego  oraz przez radiowęzeł.

          3.    W puli numerów ostatnią liczbę stanowi ostatni numer w dzienniku najliczniejszej klasy w szkole.

          4.    Liczba raz wylosowana nie będzie brała udziału w dalszych losowaniach, aż do wylosowania ostatniego numerka.

          5.    Szczęśliwy numerek losowany jest codziennie rano przed godz. 7.45. Losowania dokonuje członek Samorządu Uczniowskiego lub osoby wyznaczone przez niego w obecności sekretarza szkoły w sekretariacie.

          6.    Szczęśliwy numerek zwalnia ucznia z:

          - niezapowiedzianych kartkówek,

          - odpowiedzi ustnej,

          - konieczności posiadania pracy domowej.

          6.1. Sytuacja ta nie obowiązuje, gdy uczeń sam wyrazi chęć do wzięcia udziału w wyżej wymienionych formach oceny.

          6.2. Uczeń, który skorzysta z przywileju szczęśliwego numerka i nie napisze kartkówki musi to zrobić w ciągu dwóch tygodni.

          7.    Szczęśliwy numerek nie zwalnia ucznia z:

          -wcześniej zapowiedzianych sprawdzianów, testów (także tych przełożonych),

          -zaplanowanych kartkówek (także tych przełożonych),

          -bieżącej pracy na lekcji i aktywnego w niej udziału,

          -konieczności posiadania przyborów, zeszytów i książek niezbędnych do pracy na lekcji,

          -wzorowego zachowania oraz wykonywania obowiązków dyżurnego.

          8.    Regulamin stosowania przywileju Szczęśliwego Numerka wchodzi w życie z dniem 10.10.2022 r. i stanowi załącznik do Regulaminu Samorządu Uczniowskiego Szkoły Podstawowej nr 2 im. Cystersów Wągrowieckich w Wągrowcu.

    • Kontakty

      • Szkoła Podstawowa nr 2 im. Cystersów Wągrowieckich w Wągrowcu, ul. Krótka 4
      • Szkoła: 603-313-284 Świetlica: 603-313-298
      • ul. Krótka 4 62-100 Wągrowiec Poland
      • Sekretariat czynny od poniedziałku do piątku od 7.30 do 15.30
    • Logowanie